Към съдържанието
Колеги преглеждат информация на лаптоп

Много работодатели все още смятат, че плащат първите три дни от болничния. Правилото е променено – от 1 януари 2024 г. работодателят плаща само първите два работни дни.

Първите два работни дни – работодателят

За първите два работни дни от временната неработоспособност работодателят изплаща на служителя 70% от среднодневното му брутно възнаграждение за месеца, в който е настъпила неработоспособността.

След това – НОИ

За останалите дни Националният осигурителен институт изплаща парично обезщетение в размер на 80% от среднодневното брутно трудово възнаграждение (90% при трудова злополука или професионална болест). Възнаграждението се изчислява за 18-те календарни месеца преди месеца на неработоспособността.

Условие: 6 месеца осигурителен стаж

За да получи обезщетение от НОИ при общо заболяване, служителят трябва да има поне 6 месеца осигурителен стаж. Изискването не важи за лица до 18 години и при трудова злополука или професионална болест.

Какво прави работодателят

Работодателят изчислява и изплаща сумата за първите два дни и подава в НОИ данните, необходими за изплащане на обезщетението. При ТРЗ обслужване тази част поемаме ние.

Всички статии
Безплатна консултация